Posted by : admin Thursday 18 July 2013




8 hari sebelum berlangsungnya MyMisr'13 : HERE, mari kita kenali serba sedikit sejarah Mesir. 

Mesir sangat sinonim dengan Sungai Nil. Namun, adakah anda tahu cerita di sebalik sungai yang penuh dengan sejarah ini? 

Berdasarkan geografinya, Sungai Nil terletak di benua Afrika dan mengairi sebanyak 9 buah negara. Negara negara yang dimaksudkan ialah Sudan, Burundi, Rwanda, Congo, Tanzania, Kenya, Uganda, Habsyah dan juga Mesir.  

Sungai Nil mempunyai dua cawang utama yang dikenali sebagai Sungai Nil Biru dan Sungal Nil Putih yang bertemu di Khartoum, ibu negara Sudan. 

Bahagian utara Sungai Nil mengalir hampir pada keseluruhannya merentasi gurun dari Sudan hingga memasuki ke Mesir. Seperti yang kita sedia maklum, tamadun Mesir sejak dari zaman purba lagi sangat bergantung kepada sungai yang terpanjang di dunia ini. Kebanyakan penduduk Mesir dan kesemua kotanya, kecuali kota - kota yang terletak berhampiran dengan pantai, terletak di sepanjang lembah Nil di utara Aswan. Hampir semua tapak kebudayaan dan sejarah Mesir Kuno terletak di sepanjang tebing ini. Sungai Nil berakhir di sebuah delta yang mengalir masuk ke dalam Laut Mediterranean. 

Dari sudut sejarah Islamnya, Sungai Nil tidak lagi asing dengan kisah Nabi Musa a.s dihanyutkan oleh ibunya semasa baginda masih bayi. Dan juga kisah di mana Khalifah Umar mengirim surat kepada Sungai Nil rentetan daripada peristiwa keringnya air di Sungai Nil. 

Nak tahu lebih lanjut? Temui kami di MyMisr'13 : HERE!

Daftar sekarang!

{ 1 comments ... read them below or add one }

  1. Menangkan Undian Hadiah Yang Di Persembahkan Oleh Bolavita Seperti : Laptop, Handphone , Speaker JBL, Smart Watch dan Masih banyak hadiah menarik lainnya Dari Agen Bolavita Di Undi Setiap Bulan, Untuk Info Lengkap kunjungi situs www .bolavita. pw !

    Buruan Daftar Sekarang juga di bolavita !

    Caranya sangat mudah sekali, Untuk informasi lebih lengkap langsung hubungi customer service kami ( Online 24Jam )

    BBM: BOLAVITA
    WeChat: BOLAVITA
    WA: +6281377055002
    Line : cs_bolavita

    ReplyDelete

Popular Post

- Copyright © MyMisr'13:HERE - Metrominimalist - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -